Sprzęt na siłownię w domu: od czego zacząć?

Wyposażenie domowej siłowni z całą pewnością nie należy do zadań łatwych, zwłaszcza jeżeli ma ona zapewniać funkcjonalność porównywalną z tym, co oferują profesjonalne kluby fitness. Jednak przy odrobinie wysiłku oraz wiedzy jest to jak najbardziej możliwe. Co więcej, kupując sprzęt do efektywnego treningu w warunkach domowych bez większych problemów można zmieścić się w budżecie na poziomie mniej więcej 1000 złotych.

Jakie więc konkretnie rodzaje sprzętu koniecznie powinny znaleźć się na wyposażeniu siłowni w warunkach domowych? Na co zwracać uwagę przy zakupie konkretnych akcesoriów? Zapraszamy do lektury, dzięki której czytelnik pozna odpowiedzi na powyższe pytania.

Sprzęt na siłownię w warunkach domowych: po pierwsze wolne ciężary

Nie od dzisiaj wiadomo, że tak zwane wolne ciężary stanowią prawdziwy fundament każdej profesjonalnej siłowni. Przede wszystkim, to właśnie z wolnych ciężarów korzystamy w głównej mierze na etapie budowania masy mięśniowej. Są one w tym aspekcie o wiele bardziej efektywne, niż najnowocześniejsze nawet wyciągi lub maszyny. Trening na wolnych ciężarach znakomicie sprawdza się również w zakresie poprawy wyników siłowych a ponadto stanowi świetną szkołę dla odpowiedniej techniki wykonywania poszczególnych ćwiczeń.

Jakie więc rodzaje wolnych ciężarów powinien zawierać sprzęt na siłownie (https://www.marbo-sport.pl/) w warunkach domowych? Oczywiście, należy zacząć od profesjonalnej ławeczki. Powinna ona przede wszystkim posiadać funkcję regulacji wysokości gryfu a także blokadę ciężaru. To pierwsze jest konieczne ze względu na dopasowanie wysokości gryfu do naszych indywidualnych warunków fizycznych. Blokada ciężaru to natomiast podstawowa kwestia bezpieczeństwa w wypadku, kiedy trenujemy z dużymi ciężarami bez asekuracji.

Następny krok to naturalnie dobór gryfów oraz obciążeń. Te ostatnie powinny być stalowe lub żeliwne. Talerze z żeliwa lub stali są po pierwsze znacznie wytrzymalsze niż np. sprzęt plastikowy. Z drugiej natomiast strony w przypadku obciążeń z żeliwa czy stali nie występuje częsty w innych wypadkach problem niedoważenia ciężarów.

Sprzęt uzupełniający

Trening siłowy to jednak nie tylko wolne ciężary. Domową siłownie dobrze jest więc będzie zaopatrzyć także przynajmniej w kilka innych urządzeń, które oferują możliwość wykonywania np. ćwiczeń oporowych lub ćwiczeń z użyciem własnego ciężaru.

Z całą pewnością dobrym pomysłem będzie drążek rozporowy, profesjonalne gumy treningowe o różnej silne naciągu a także niezastąpiony expander sprężynowy. Ciekawym uzupełnieniem okażą się skakanka(np. z dodatkowym obciążeniem), ściskacz do dłoni z regulacją ciężaru oraz mniejsze sztangielki do rozgrzewki oraz określonych ćwiczeń, przy których duże obciążenia nie są wskazane.

Ludzie zdjęcie utworzone przez senivpetro - pl.freepik.com

Najlepsza siłownia w okolicy?

Wybór siłowni nie powinien być przypadkowy. Przede wszystkim dlatego, że to od niego w znacznym stopniu zależy zapał do kontynuowania aktywności i utrzymanie zdrowego trybu życia. Ilu ćwiczących, tyle kryteriów wyboru. Każdy może bowiem zwracać uwagę na nieco inne aspekty funkcjonowania tego rodzaju miejsc. Jedno jest pewne, przed wykupieniem karnetu siłownię najlepiej sprawdzić osobiście. Upewnić się, jakim sprzętem dysponuje, czy zatrudnia profesjonalnych trenerów oraz czy zapewnia przyjemną atmosferę.

Siłownia, do której chce się chodzić

Motywacją do kontynuowania treningu bywa wykupienie karnetu na siłownię. Jednak nawet wydanie sporej sumy nie przekona do odwiedzania miejsca, w którym dana osoba będzie się czuła źle. Wpływ może mieć na to wiele czynników. Tłok, niezbyt zróżnicowany sprzęt do ćwiczeń czy niemiła obsługa. Pierwszym warunkiem wyboru siłowni powinno być zatem samopoczucie jej użytkownika. A na nie wpływają chociażby:

  • możliwość podejmowania różnych wyzwań ruchowych,
  • dowolność korzystania z ulubionych sprzętów, dzięki czemu można realizować założenia indywidualnego planu treningowego,
  • przyjazna atmosfera, tworzona głównie przez profesjonalny personel.

Nie bez znaczenia pozostaje również możliwość skorzystania z usług trenera personalnego. Na współpracę z takim fachowcem decyduje się coraz liczniejsze grono amatorów aktywności fizycznej. Dlatego nawet najlepszy sprzęt na siłownie to nie wszystko. Aby przyciągnąć współczesnego klienta, trzeba inwestować także w profesjonalny zespół pracowników.

W okolicy, a może blisko pracy?

Dobra siłownia jest warta, by się do niej pofatygować. Nie brakuje osób, które regularnie przemierzają spory odcinek drogi, aby poćwiczyć w ulubionym miejscu. Podróżując komunikacją miejską zyskują chociażby cenny czas na nadrobienie zaległości w lekturze lub wyciszenie się po trudnym dniu. Większość stara się jednak wybierać siłownie w pobliżu domu lub miejsca zatrudnienia. Coraz częściej trening planowany jest wcześnie rano lub bezpośrednio po zakończeniu dnia pracy. Siłownie oferują możliwość wzięcia prysznica, a nawet zjedzenia czegoś smacznego i zdrowego. Dzięki temu coraz łatwiej wpisać trening do tygodniowego planu zajęć. Najlepiej korzystać z oferty miejsc o możliwie szerokim wachlarzu usług. Owszem, sprzęt na siłownie z www.marbo-sport.pl jest ważny, ale użytkownicy takich miejsc coraz częściej oczekują czegoś więcej. Dostępu do zróżnicowanego asortymentu produktów, a także licznych udogodnień.

Zdjęcie utworzone przez senivpetro - pl.freepik.com

Aktywność fizyczna – siłownia, bieganie czy trening w domu?

Praca siedząca, zwłaszcza w trakcie wdrażania systemów zdalnych, potrafi zdecydowanie pogorszyć stan fizyczny i przyczynić się do powstania bólu kręgosłupa, karku lub kończyn. Siedzenie prawie nieruchomo przez długie godziny bez chwil przerwy nie sprzyja prawidłowej pracy mięśni i przez to właściwemu przepływowi krwi. Dietetycy podkreślają, że oprócz zbilansowanej diety i unikaniu nadwyżki kalorycznej istotna jest przede wszystkim aktywność fizyczna. Uaktualniona piramida zdrowego żywienia ma w swojej bazie właśnie ruch pod każdą postacią. Może być to spacer z rodziną, trucht, pływanie, jazda na rowerze czy wchodzenie po schodach zamiast używania windy w ciągu dnia. Wszystkie takie czynności kreują powstanie spontanicznej aktywności fizycznej, przyczyniającej się do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia na co dzień.

Jaki rodzaj aktywności fizycznej wybrać?

Aby wychodzenie z domu sprawiało przyjemność, należy odpowiedzieć na pytanie, jaki sport jest dla danego człowieka przyjemnością. Nie może on kojarzyć się z męczarnią, zmuszaniem się czy żmudnym obowiązkiem, który trzeba wykonać kilka razy. tygodniu. Przeciwnie, aktywność fizyczną powinna kojarzyć się z przyjemnością, sposobem na relaks i oderwaniem od codziennej pracy. Do najpopularniejszych sportów należy:

  • siłownia,
  • basen,
  • domowe treningi,
  • aerobik,
  • taniec,
  • jazda na rowerze, rolkach,
  • bieganie.

Można pokusić się o wypróbowanie bardziej wyszukanych sportów takich jak boks, judo, jazda konna, crossfit czy ćwiczenia na trampolinie. Ich minusem może być jednak słaba dostępność. 

Siłownia – jak na niej ćwiczyć?

Siłownia zdecydowanie przyciąga największe grono sportowców i amatorów, gdyż ich liczba stale rośnie, ceny karnetów nie są wygórowane, a dzięki dużej ilości sprzętów można wykonywać ćwiczenia na różne partie mięśni. Można także zabierać swój własny sprzęt na siłownie, jeśli plan treningowy jest bardzo personalizowany. Mogą być to rękawiczki do ćwiczeń, zestaw hantli lub odtwarzacze muzyki, dodające motywacji w trakcie wykonywania danej serii. Samo wyposażenie siłowni może różnić się w zależności od placówki, dlatego przez wizytą warto sprawdzić co oferuje dana siłownia. Standardem są jednak wyciągi, hantle z możliwością wyboru obciążenia, ławeczki i atlasy do pracy nad nogami, brzuchem i rękami. W niektórych miejscach można skorzystać z pomocy trenera personalnego, który udzieli porad jak prawidłowo wykonywać dane ćwiczenie i dostosuje obciążenie do wagi danej osoby. Zapewni to bezpieczeństwo w trakcie ćwiczeń fizycznych i nie doprowadzi do powstania w przyszłości zwyrodnień.

Ludzie zdjęcie utworzone przez senivpetro - pl.freepik.com