Aktywność fizyczna – siłownia, bieganie czy trening w domu?

Praca siedząca, zwłaszcza w trakcie wdrażania systemów zdalnych, potrafi zdecydowanie pogorszyć stan fizyczny i przyczynić się do powstania bólu kręgosłupa, karku lub kończyn. Siedzenie prawie nieruchomo przez długie godziny bez chwil przerwy nie sprzyja prawidłowej pracy mięśni i przez to właściwemu przepływowi krwi. Dietetycy podkreślają, że oprócz zbilansowanej diety i unikaniu nadwyżki kalorycznej istotna jest przede wszystkim aktywność fizyczna. Uaktualniona piramida zdrowego żywienia ma w swojej bazie właśnie ruch pod każdą postacią. Może być to spacer z rodziną, trucht, pływanie, jazda na rowerze czy wchodzenie po schodach zamiast używania windy w ciągu dnia. Wszystkie takie czynności kreują powstanie spontanicznej aktywności fizycznej, przyczyniającej się do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia na co dzień.

Jaki rodzaj aktywności fizycznej wybrać?

Aby wychodzenie z domu sprawiało przyjemność, należy odpowiedzieć na pytanie, jaki sport jest dla danego człowieka przyjemnością. Nie może on kojarzyć się z męczarnią, zmuszaniem się czy żmudnym obowiązkiem, który trzeba wykonać kilka razy. tygodniu. Przeciwnie, aktywność fizyczną powinna kojarzyć się z przyjemnością, sposobem na relaks i oderwaniem od codziennej pracy. Do najpopularniejszych sportów należy:

  • siłownia,
  • basen,
  • domowe treningi,
  • aerobik,
  • taniec,
  • jazda na rowerze, rolkach,
  • bieganie.

Można pokusić się o wypróbowanie bardziej wyszukanych sportów takich jak boks, judo, jazda konna, crossfit czy ćwiczenia na trampolinie. Ich minusem może być jednak słaba dostępność. 

Siłownia – jak na niej ćwiczyć?

Siłownia zdecydowanie przyciąga największe grono sportowców i amatorów, gdyż ich liczba stale rośnie, ceny karnetów nie są wygórowane, a dzięki dużej ilości sprzętów można wykonywać ćwiczenia na różne partie mięśni. Można także zabierać swój własny sprzęt na siłownie, jeśli plan treningowy jest bardzo personalizowany. Mogą być to rękawiczki do ćwiczeń, zestaw hantli lub odtwarzacze muzyki, dodające motywacji w trakcie wykonywania danej serii. Samo wyposażenie siłowni może różnić się w zależności od placówki, dlatego przez wizytą warto sprawdzić co oferuje dana siłownia. Standardem są jednak wyciągi, hantle z możliwością wyboru obciążenia, ławeczki i atlasy do pracy nad nogami, brzuchem i rękami. W niektórych miejscach można skorzystać z pomocy trenera personalnego, który udzieli porad jak prawidłowo wykonywać dane ćwiczenie i dostosuje obciążenie do wagi danej osoby. Zapewni to bezpieczeństwo w trakcie ćwiczeń fizycznych i nie doprowadzi do powstania w przyszłości zwyrodnień.

Ludzie zdjęcie utworzone przez senivpetro - pl.freepik.com